Rakt in i min blogg...

Detta är ett fönster till världen utanför. Där jag kan vädra ut mina tankar och funderingar. Om mina barn och om mitt liv...

Jag är först och främst mamma, framför allt annat. Som de flesta mammor är!

Jag kommer att skriva om precis allt som händer i mitt liv, som kan va precis vad som helst... Eller ingenting alls ;)

Mysigt att du kom hit för att läsa min blogg!

Lämna gärna en hälsning!

onsdag 2 februari 2011

Mammas goda - osötat matbröd

Detta är ett otroligt gott matbröd vars recept jag har fått av min mamma. Extra bra är det så klart då det e helt osötat så e det bra för Ida :) Självklart lämnar jag ut även detta recept!

  • 5dl vatten, ca 50grader
  • 1påse torrjäst
  • 2msk olja
  • 8-9dl mjöl
  • 3dl grahamsmjöl
  • 1tsk salt
  1. Häll vatten i en skål, tillsätt jäst, 1tsk salt, olja, och mjöl, men spara lite mjöl till utbakningen. Arbeta samman till en lös, smidig deg. Jäsa under bakduk i ca 30min.
  2. Sätt ugnen på 225grader. Dela degen i två delar på mjölat underlag och forma till två runda bullar. Lägg dom på en smord plåt. Strö över lite vetemjöl. Låt jäsa under bakduk i ca 20min.
  3. Ställ in bröden i ugnen och grädda i ca 20 min. Ta ut, låt svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar