Rakt in i min blogg...

Detta är ett fönster till världen utanför. Där jag kan vädra ut mina tankar och funderingar. Om mina barn och om mitt liv...

Jag är först och främst mamma, framför allt annat. Som de flesta mammor är!

Jag kommer att skriva om precis allt som händer i mitt liv, som kan va precis vad som helst... Eller ingenting alls ;)

Mysigt att du kom hit för att läsa min blogg!

Lämna gärna en hälsning!

måndag 31 januari 2011

Mjölk och äggfria piroger

Till lunch idag blev det hemgjorda piroger med köttfärsfyllning. Jätte goda :) Bra att göra ett gäng så kan man frysa in. Lättsamt för Henrik att ta med sig till jobbet, men dom brukar ta väldigt fort slut... ;) Kul att dom e omtyckta iaf!

Recept:
  • 25g jäst
  • 1½dl ljummet vatten
  • 2msk matolja
  • ½tsk salt
  • 5½dl vetemjöl
  1. Lös jäst med vatten.
  2. Tillsätt olja och salt.
  3. Rör ner 5dl av mjölet, och låt jäsa i 15min.
  4. Arbeta ihop degen med ½dl mjöl och kavla ut ca 12st runda kakor.
  5. Lägg på önskad fyllning, ca 1msk.
  6. Vik ihop tillhalvmånar, knip ihop kanten med lite vatten och en gaffel.
  7. Pensla med vatten och grädda ca 10-15min mitt i ugnen 225grader.

4 kommentarer:

  1. Kan förhållandet vätska/mjöl verkligen stämma? Det tycks bli lite torrt. 1 msk fyllning per pirog verkar väl snålt, men det går ju att fläska på med mer om man vill.

    SvaraRadera
  2. Det brukar bli bra :) Man kan ju ha i lite mer olja eller vatten om degen inte blir så smidig som man vill ha den. Fyllning: Ha i precis så mkt du vill! :-D Men har man i alldeles för mkt så vill gärna pirogerna öppna sig.

    SvaraRadera