Rakt in i min blogg...

Detta är ett fönster till världen utanför. Där jag kan vädra ut mina tankar och funderingar. Om mina barn och om mitt liv...

Jag är först och främst mamma, framför allt annat. Som de flesta mammor är!

Jag kommer att skriva om precis allt som händer i mitt liv, som kan va precis vad som helst... Eller ingenting alls ;)

Mysigt att du kom hit för att läsa min blogg!

Lämna gärna en hälsning!

onsdag 2 februari 2011

Kort om Diabetes typ 1

Idas blodsockermätare
Diabetes typ 1 är en kronisk sjukdom som utvecklas för att bukspottkörteln slutat producera insulin på grund av en autoimmun reaktion. Detta är en reaktion som innebär att kroppen har bildat antikroppar mot sina egna celler. När bukspottkörteln inte kan producera tillräckligt med insulin kan socker och andra näringsämnen inte tas upp i cellerna i kroppen som vanligt.
Symptomen är extrem törst, socker i urinen, tillsammans med trötthet och stor viktminskning under kort tid. Typ 1 diabetes drabbar vanligtvis personer under 40 år. 

Idas Lantus (långtidsverkande insulin) spruta/penna


Diabetes smittar inte och man får inte diabetes för att man ätit för mycket socker. Man vet inte ännu varför man får diabetes, men ofta bryter diabetes ut i samband med att man har en annan infektion som magsjuka eller en envis förkylning. En teori är att det kan ha ett samband med ökad hygien och renlighet som kan sätta immunförsvaret ur spel.
Den gröna pennan/sprutan har Ida nu till sitt måltidsinsulin
Den röda pennan/sprutan ska Ida få till sitt måltidsinsluin. Har beställt den på apoteket.
Lågt blodsocker - känning:


När man får lågt blodsocker så får man en så kallad insulinkänning. Alla upplever insulinkänningar på olika sätt, men det är vanligt att man känner sig skakig, darrig, svettig eller yr. På små barn som kanske har svårt att tala om hur det känns brukar man kunna se att de blir bleka runt munnen. Man kan också få hjärtklappning. Det är obehagligt att ha en känning.
När man har lågt blodsocker är det viktigt att man får i sig något som snabbt höjer blodsockret igen, till exempel söt dricka (saft) eller dextrosol. Om det dröjer länge tills man ska äta så kan man behöva äta något som man står sig på en stund också, som en smörgås.
Om man märker att en person med diabetes beter sig annorlunda mot normalt och kanske inte riktigt går att få kontakt med så försök få i honom eller henne något sött. Det värsta som kan hända att är att han/hon får tillfälligt förhöjt blodsocker och det går att justera i efterhand.
Ge aldrig en diabetiker som verkar må dåligt insulin, det kan vara livsfarligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar